Inkomsten verwerven

Kastelen poorten naar cultuur en natuur

We zijn begonnen de kastelen te presenteren als bijzondere plekken om cultuur op te snuiven of een activiteit te beleven en vervolgens de natuur in te gaan. De kasteelcollecties van GLK vormen met elkaar een mooi en omvangrijk museum. Met zo’n tweehonderdduizend bezoekers in 2016 behoort het tot de middelgrote musea in Nederland. Het aantal bezoekers stijgt bovendien en dat is erg positief, want bezoekers zorgen voor inkomsten en die hebben we hard nodig. Want elk kasteel heeft weliswaar zijn unieke verhaal en zijn collectie, maar we moeten wel regelmatig vernieuwen om interessant te blijven.

Museumkaart

Naast het binden en boeien van onze trouwe bezoekers benaderen we ook nieuwe doelgroepen. Op kasteel Cannenburch leverde een experiment met de Museumkaart veel nieuw publiek op. Naar aanleiding daarvan zijn alle zeven opengestelde kastelen met ingang van 2017 met de Museumkaart te bezoeken.

Daarnaast trokken de kastelen ook veel nieuwe mensen dankzij een breed spectrum aan evenementen. Op kasteel Hernen organiseerden we activiteiten voor kinderen in de zomer- en herfstvakantie. In huis Verwolde trok de komst van Sinterklaas 1200 kinderen met (groot)ouders. In kasteel Cannenburch reconstrueerden scholieren het verhaal van een achttiende-eeuwse zakenvrouw. Rond kasteel Doorwerth organiseerden we proeven met getrainde jachthonden. Voor kasteel Rosendael ontwikkelden we Spetterend Rosendael, een concept waarbij mensen zelf een bezoek op maat kunnen samenstellen. Huis Zypendaal werd opengesteld voor huwelijksvoltrekkingen. En het evenement Ammersoyen Middeleeuws Bewoond trok maar liefst 3500 bezoekers.

Inkomsten vergroten

De toename van het aantal bezoekers zorgde ervoor dat in 2016 de inkomsten van de kastelen ongeveer gelijk waren aan de uitgaven. Het streven is om de inkomsten verder te vergroten. Intussen zijn we ook blij dat provincie Gelderland GLK in 2016 heeft aangewezen als een van de pijlers voor het behoud van cultuur en erfgoed in Gelderland. Voor het vervullen van deze taak ontvangt GLK vier jaar lang een bijdrage in de exploitatie van de opengestelde kastelen.
De ingezette lijn trekken we door en daarnaast gaan we het publiek ook vaker betrekken bij restauraties. Op die manier bieden we de mogelijkheid om zelf te ontdekken wat GLK zoal doet aan beheer en behoud.

Onderdeel van de nieuwe aanpak rond de kastelen is ook een verdere professionalisering van de organisatie. In 2016 hebben we een plan gemaakt om de ambities waar te maken, met een goede bijdrage van onze medewerkers en vrijwilligers.

Op kasteel Cannenburch trok een proef met de Museumkaart veel extra bezoekers
Bij kasteel Rosendael werd het nieuw aangelegde blotevoetenpad meteen uitgeprobeerd
Tom Poes en Ollie B. Bommel vierden op 13 november hun 75e verjaardag op kasteel Doorwerth
In de zomer vermaakten kinderen zich op kasteel Hernen tijdens de Kidsproof Weken