Bijzondere donateurs

Vier bijzondere donateurs aan het woord: Odo Olthoff, Hubert van Woudenberg Hamstra, Gerard van der Sluijs en Myrjam Bakker-Boone.

Zuinig zijn op de natuur

Dit voorjaar is Odo Olthoff (72) uit Lochem twintig jaar GLK-vrijwilliger: elke dinsdag en donderdag steekt hij de handen uit de mouwen om bos en terreinen mooi en schoon te houden. Hij doet dit samen met een tiental andere vrijwilligers in de West-Achterhoek. Een gesprek met een bijzondere donateur.

Toen GLK ruim twintig jaar geleden begon met het inzetten van vrijwilligers raakte Odo Olthoff meteen enthousiast: “Van jongs af aan heb ik een voorliefde voor de natuur. Ik wist ook al snel dat ik later óf iets met natuur óf iets met techniek wilde gaan doen. Het werd het laatste - ik heb op de grote vaart gevaren - maar die andere liefde bleef. Door dit vrijwilligerswerk ben ik weer terug bij de natuur. Ik ben me steeds bewuster geworden van het ingenieuze en de schoonheid ervan. We moeten er zuinig op zijn.”

Het gelijk van de koffiekeet

Terwijl Olthoff vertelt, praten de andere vrijwilligers elkaar bij in de mobiele werkkeet die vandaag in het buitengebied van Vorden is gestationeerd. Het is koffiepauze. Een belangrijk onderdeel, blijkt al gauw. “Wij kennen hier het gelijk van de koffiekeet”, klinkt er lachend uit de groep. “Alles wordt hier opgelost. We vormen op zijn tijd zelfs een schaduwkabinet.” Olthoff: “Het is een fijne, gemêleerde groep. De gezelligheid is belangrijk, maar we presteren ook. Nou en of!”

Wandelpaden vrijmaken

Aan de slag dan maar. We wandelen naar de werklocatie van vandaag, een aftakking van de Vordense Veengoot. “Als coördinator heb ik eerst contact met André Abbink, de GLK-beheerder van dit gebied. Hij geeft aan wat er moet gebeuren: wilgen knotten bij landgoed Kieftskamp, opslag weghalen op de Lochemse Berg, wandelpaden vrijmaken, rommel opruimen in het Kapperse Bos… Ik zorg er vervolgens voor dat het gereedschap op orde is. De werkkeet verhuist steeds met ons mee.”

Een beek moet stromen

“Dit is de beek die we onder handen gaan nemen”, klinkt het dan. “Met ons handgereedschap kunnen we op plekken komen, waar machines van de vakmensen moeilijk bij kunnen. Je ziet dat er nog allerlei stronken en takken in het water liggen. Die moeten eruit, want een beek moet juist een beetje stromen.” Iedereen gaat direct aan de slag: oude bladeren worden uit het water geharkt en overhangende takken met een stokzaag verwijderd. Olthoff: “Je hoeft niet meer naar de sportschool hoor! Dit is goed voor lijf en leden. Je bent lekker buiten, ik kan het iedereen aanraden. Bovendien zijn we natuurlijk rijk dat we dit mógen doen in zo’n mooi stukje Gelderland.”

We boeken resultaten

Zijn vrijwilligers vallen hem bij: “Het is toch geweldig om ineens een ijsvogel te zien wegvliegen. Of neem die reekalfjes die we laatst tegenkwamen.” Een ander: “We krijgen regelmatig complimenten van voorbijgangers. Het werk wordt gezien, we boeken resultaten.” Olthoff, met een glimlach: “We genieten ervan, maar geven ook veel terug.” Hij wijst: “Kijk daar eens, de beek stroomt weer een stuk beter door!”

Het Dinamofonds ondersteunt natuurbehoud in Gelderland

‘We willen de verschraling terugdringen’

Hubert van Woudenberg Hamstra is voorzitter van het Dinamofonds. Dit fonds ondersteunt al 25 jaar projecten op het gebied van dierenwelzijn, natuurbehoud en monumentenzorg. ‘GLK staat goed op ons netvlies’.

“Ken je de Bedriegertjes bij kasteel Rosendael? Dat is nu een voorbeeld dat ik regelmatig noem om aan te geven wat de waarde is van GLK. Zij hebben ervoor gezorgd dat die leuke fonteintjes weer werken. Maar uiteraard doet de organisatie veel meer dan dat”, zegt Hubert van Woudenberg Hamstra. Hij begon jaren geleden als adviseur binnen het Dinamofonds, inmiddels is hij voorzitter. Zelf is hij ook donateur voor het leven van GLK. “Ik woon nu in Aerdenhout maar ben opgegroeid in de Achterhoek. Als faunabeheerder van landgoed De Voorst en andere terreinen kom ik bijna wekelijks in Gelderland. Ik hou van deze streek en dat geldt voor mijn hele familie. Mijn vader was ook donateur voor het leven van GLK.’

Vrijwillig adviseurs

Het Dinamofonds beheert geld dat het van zijn donateurs ontvang. Schenkingen, nalatenschappen en vermogenswinsten worden door een ervaren penningmeester belegd, daarbij geassisteerd door een financieel adviseur. Beiden zetten hun kennis vrijwillig in. Daarnaast hebben de drie doelgebieden dierenwelzijn, natuurbehoud en monumentenzorg elk ook een eigen adviseur. Jaarlijks worden de netto inkomsten van het beheerde vermogen uitgekeerd aan projecten die binnen de drie thema’s passen. Van Woudenberg Hamstra: “Om projecten in zijn geheel te kunnen ondersteunen zijn we niet groot genoeg. Wij zijn de financiële hekkensluiter, zeg ik altijd. Het is onze wens om een permanente bron van jaarlijkse steun te zijn, en dat vergt een zorgvuldige omgang met het fondsvermogen. Bij een aanvraag vragen we altijd welke fondsen nog meer benaderd zijn en met welke bedragen zij ondersteunen. Wij zorgen voor het laatste steuntje in de rug.”

Band met de streek

De eerste contacten gaan terug tot 2003 toen Van Woudenberg Hamstra het initiatief nam om GLK te benaderen. “We hadden nog wat geld in de pot en het bestuur wilde dat goed besteden. Door mijn persoonlijke band met deze streek, besloot ik de toenmalige directeur een brief te sturen.” Het eerste waar het Dinamofonds aan bijdroeg, was het vleermuizenproject op kasteel Nederhemert. Daarna volgden onder meer de Lindense Laak in 2009 en Muggenhoek in 2014. “Het mooie van de Lindense Laak vind ik dat hier de biodiversiteit weer is gestimuleerd. Wanneer de Gelderse roos, meidoorn en sleedoorn weer bloeien, is dat ook goed voor de vlinders, bijen, muizen en egels. De verschraling die plaatsvindt in het landschap, proberen wij terug te dringen.”

Rosande Polder

Ook de recente GLK-aanvraag voor een bijdrage aan het landschapsherstel van de Rosandepolder werd gehonoreerd. “Dit project past goed bij ons fonds. Het terrein doet me denken aan de uiterwaarden van de IJssel tussen Zutphen en Gorssel in mijn jeugd. Meidoornheggen, wilgen en andere struiken vormen een goede habitat voor vogels, insecten en verschillende viervoeters.” Thuis in Aerdenhout ruimt Van Woudenberg Hamstra vrijwel dagelijks troep op van langs wandelende schooljeugd. Hij haalt zijn schouders op. “Tja, je doet wat je kunt. Donateurs zijn nodig, maar vrijwilligers net zo goed. Bijvoorbeeld ook om de wilgen te snoeien zoals die hier in de Rosandepolder staan. Daarom genieten kleinschalige vrijwilligersprojecten die met een bescheiden financiële ondersteuning gerealiseerd kunnen worden, onze voorkeur. Niet alleen in Gelderland hoor. Al staat GLK wel goed op ons netvlies.”

Spontaan gemeld als donateur

‘Toen ineens het Gelders volkslied werd ingezet, wist ik het zeker’

Op dinsdag 7 juni stond buschauffeur Gerard van der Sluijs (50) ingepland voor een rit van Nunspeet naar Vaassen. Het ging om de jaarlijkse donateursexcursie van GLK die dit keer naar kasteel Cannenburch en langs natuurgebieden voerde. Hij begon de dag als chauffeur, aan het eind was hij ook donateur!

Gerard van der Sluijs: “Ik woon in Zwartsluis, maar kom van origine uit Druten bij Nijmegen. Daar heb ik tot mijn zeventiende gewoond. Ik ging er altijd graag de natuur in, de Ooijpolder bijvoorbeeld. En natuurlijk naar kasteel Hernen, waar de tv-serie Floris voor een deel is opgenomen. Daar genoot ik van, al besefte ik toen nog niet hoe bijzonder het allemaal was. Dat kwam pas later.”

Ommekeer

“Het cliché klopt echt: als je ouder wordt, kijk en geniet je bewuster. In mijn geval ging dat hand in een hand met een ommekeer in mijn leven. Ik heb jarenlang een winkel in muziekinstrumenten gehad. Dat was keihard werken en het leven raasde als het ware aan me voorbij. Vorig jaar deed zich de kans voor mijn bedrijf over te doen aan een vriend. Ik beloonde mezelf met een D-rijbewijs. Het rijden op een bus heb ik altijd machtig gevonden, ik besloot mijn hart te volgen.” Zijn nieuwe bestaan bevalt hem goed. “Het contact met de mensen vind ik fantastisch. Ik begeleid schoolreisjes, breng mensen naar hun werk, word ingezet bij treinstremmingen en kom op de mooiste plekjes. Dankzij de gigantische voorruit kun je vanuit de bus natuurlijk alles goed zien. En tegenwoordig wil ik dat ook echt. Ik sta vaker stil bij de mooie dingen van het leven, kijk meer om me heen. Ik rijd niet klakkeloos van A naar B.”

Mooi verhaal

En toen kwam GLK dus op zijn pad. Van der Sluijs: “Het blijft een mooi verhaal. Ons busbedrijf werd ingehuurd voor de jaarlijkse donateursexcursie. Ik werd direct gegrepen door het enthousiasme van de gids in onze bus, Jorien Jas. Zij bleek conservator van GLK te zijn en had zo veel kennis! Ik was totaal verbluft.” De donateurs in de bus merkten zijn interesse en nodigden de chauffeur uit om mee het kasteel in te gaan. “Dat wilde ik graag, maar het moest qua planning natuurlijk wel kunnen.” Na ruggespraak met zijn collega-chauffeurs mocht Van der Sluijs mee naar binnen. “Het was super interessant. Al die verhalen over de vroegere bewoners van de Cannenburch, maar ook wat er allemaal komt kijken bij het beheer en behoud van zo’n kasteel en landgoed. Ik besloot spontaan donateur te worden.” Dan lachend: “Oké, eerlijk is eerlijk: na het kasteelbezoek reden we naar een paar natuurgebieden, waarbij donateurs in de bus ineens het volkslied ‘Ons Gelderland’ inzetten. Toen wist ik het zeker!”

Myrjam Bakker-Boone: extra schenkingen aan GLK

‘Staverden is een dierbare plek’

Als geboren en getogen Gelderse is Myrjam Bakker-Boone al vele jaren donateur. Sinds de dood van haar man steunt ze onze organisatie extra via een periodieke schenking. “Er is geen weggetje op de Veluwe dat we niet samen gereden hebben.”

Myrjam Bakker-Boone: “Ik ben voor een groot deel opgegroeid in de bossen tussen Nunspeet en Vierhouten. Samen met mijn ouders, broers en zusjes gingen we bijna elke zondag toeren. Dan reden we rond in zo’n oude Peugeot 404 en gingen het bos in om ‘varkens te gluren’. Mijn ouders wisten veel van de Gelderse natuur en landgoederen en konden daar heel boeiend over vertellen. Als we op Staverden waren, was dat helemaal mooi met het verhaal over gravin Eleonora. Dat ze wegkwijnde uit liefdesverdriet sprak natuurlijk tot de verbeelding.”

Fietsen naar de oranjerie

“Nog steeds is Staverden een dierbare plek voor mij. Ik spreek er regelmatig af met een vriendin. Dan fietsen we er naartoe en ontmoeten elkaar in de oranjerie waarin nu een brasserie is gevestigd. En mijn oudste zus heeft hier haar bruiloftsfoto’s laten maken. Mijn man vond het er ook heerlijk. Hij kwam oorspronkelijk uit Steenwijk, maar wist meer van de omgeving rond ons buurtschap Driedorp dan ik. Als we samen op pad gingen, leek het wel of ik een gids bij me had. Over elke boerderij, over elk stuk land wist hij wat te vertellen. Tot op het laatst genoot hij van de natuur. Hij wandelde elke dag op Gerven en Hoog Buurlo.”
“GLK steun ik al heel lang. Je hoeft niet alles bij het oude te laten, maar je moet wel goed beheren. Dat doet GLK. Ik weet wat het onderhoud van een kasteel kost, dus dan zie je de noodzaak van doneren. En GLK biedt ook leuke activiteiten. Wij zijn eens met een boswachter op excursie geweest tijdens de bronsttijd. Gewoon wachten en kijken langs de wildbaan. We hadden geluk, we hebben toen heel veel wild gezien.”

Je hart volgen

“Mijn man was ingenieur. Zelf heb ik de kunstacademie gedaan en daarna als manager strategische communicatie gewerkt. Nu ben ik terug bij mijn roots: ik teken via de Stichting Tekenen voor Kinderen in ziekenhuizen en een dagopvang voor kinderen met een beperking. Het zorgt voor stralende gezichten en geeft mij veel voldoening. Je kunt stellen dat ik nog meer mijn hart ben gaan volgen na de dood van mijn man. Waarbij ik sterk voel dat hij mij steunt.”
“Het extra schenken aan goede doelen past hier ook bij. Nadat mijn man was overleden, moest ik nogal wat belasting gaan betalen. Ik baalde in die tijd van de stevige bezuinigingen, bijvoorbeeld op subsidies voor patiëntenverenigingen. Daarop kwam mijn boekhouder met het voorstel: ‘Waarom kies je niet voor een paar goede doelen? Dan bepaal jij waar je geld naartoe gaat, en periodieke schenkingen zijn aftrekbaar’. Ik steun nu vijf goede doelen waaronder GLK. Ik blijf natuurlijk een Gelderse en weet dat het geld in goede handen is.”