Verhalen

Gepassioneerde vakmensen vormen de ruggengraat van onze organisatie. Voor en achter de schermen hebben zij ook in 2016 bijzondere dingen gerealiseerd. Lees hier onze verhalen van onze medewerkers, vrijwilligers en donateurs.

Bloesemfietstocht

Lida Gouweleeuw,
deelnemer fietsexcursie

“Mijn man Guus en ik hebben in april deelgenomen aan de Bloesemfietstocht door de Betuwe. Het was een frisse en zonnige dag, heerlijk! De start bij fruitbedrijf De Hoenderik in Tricht was al goed, met koffie en warme appeltaart. Daarna stapten we met nog 25 deelnemers op de fiets. We reden door sfeervolle dorpen met Hans en Grietje-achtige huizen. Langs de dijken zagen we dat het fluitenkruid al aardig wit werd. Boeren sproeiden hun fruitbomen om ze te beschermen tegen de verwachte nachtvorst. Aan het eind van de ochtend kwamen we op landgoed Waardenburg en Neerijnen, waar we anderhalf uur hebben gewandeld. Net als op de fiets gaf Bert Idsingh ook hier veel uitleg, over het parkbos en over het ‘vechtkasteel’ Waardenburg. ’s Middags fietsten we via een andere route weer terug naar Tricht. We hebben echt een topdag gehad. Twaalf jaar geleden verhuisden we naar Oosterbeek en ruilden ons donateurschap van het Zuid-Hollands landschap in voor dat van GLK. Gelderland is prachtig en het is mooi om via excursies daarvan te genieten. Vaak zelfs nog gratis!”

Kerncollectie in kaart

Wim Geraedts, ecoloog Geldersch Landschap & Kasteelen

“Het afgelopen jaar hebben we een nieuw systeem ontwikkeld om alle soorten en elementen die tot de kerncollectie van GLK behoren, goed in kaart te brengen. Het gaat dus niet alleen om schilderijen, beelden en serviezen maar ook om alles wat zich buiten bevindt. Denk aan de diversiteit aan planten, dieren en aan geologische, geomorfologische, archeologische of cultuurhistorische elementen. Vele daarvan zijn uniek voor Gelderland, Nederland, Europa of zelfs de wereld. Met het nieuwe systeem kunnen we per gebied alle gegevens bundelen en op een eenduidige en gestandaardiseerde manier waarderen, volgens wettelijke of wetenschappelijk geaccepteerde criteria. Dit zorgt ervoor dat we goed weten welke zaken onze extra aandacht verdienen. De kerncollectie die daarmee in beeld komt, vormt ook de leidraad voor nieuwe beheervisies en maatregelen. Dankzij deze nieuwe werkwijze kunnen we met een betere mindset en met ‘één druk op de knop’ naar onze bezittingen kijken en ons werk nog beter en efficiënter doen dan eerst.”

Studenten op kasteel Hernen

Darinka Thijs, alumna geschiedenis Radboud Universiteit

“Voor mijn master Actuele geschiedenis in Nijmegen kon ik kiezen uit verschillende thematische colleges. Een van de mogelijkheden was ‘kasteel Hernen in het jaar 1543’. Ik dacht: wat leuk om iets met een kasteel te doen! We waren met zeven studenten en de opdracht was om een informatiemap te maken voor de mensen die in het kasteel de rondleidingen verzorgen. Daarvoor hebben we veel literatuur- en bronnenonderzoek verricht. We hebben bijvoorbeeld veel informatie gevonden in oude rekeningboeken en processtukken in het Gelders Archief. Ieder maakte een hoofdstuk. Zelf heb ik me gericht op Reyner van Wijhe, die het kasteel in 1543 in bezit kreeg, en op de heerlijkheid Hernen na de Vrede van Venlo. Reyner had verschillende bestuurlijke functies, waaronder richter en burggraaf van Nijmegen. Vanuit de universiteit werden we begeleid door Dolly Verhoeven en Dries Reymaekers. Binnen GLK werkten we samen met Marieke Knuijt, Bart Koonen en Alette Barendsen. Na enkele maanden was de informatiemap klaar. Ter afsluiting hebben we er in juni een proefrondleiding mee verzorgd. Al met al was een leuke en leerzame ervaring. Ik kom zeker nog een keertje in kasteel Hernen kijken!”

Henry Kats, vrijwillig educatief boswachter

Vrijwillig educatief boswachter leidt ons rond in het Orderbos in Apeldoorn en vertelt vol passie over zijn werk voor GLK.

Video verhaal

Ronny ter Horst, boswachter en beheerder

Boswachter en beheerder Ronny ter Horst vertelt over zijn werk in de Achterhoek en de nieuwe uitdagingen die in 2016 op zijn pad kwamen.

Wesley Sewalt, stagiair bouwkunde

In huis Zypendaal doet student Wesley Sewalt als stagiair ervaring op bij de afdeling Bouwkunde van GLK.

Donatie voor de Duno

Walter Jansen,
voormalig notaris

“Vanaf mijn start bij Dirkzwager advocaten en notarissen heb ik GLK als cliënt gehad. In de loop van 37 jaar, waarvan de laatste 25 jaar als notaris, leer je elkaar goed kennen. Als organisatie en ook persoonlijk. Je maakt verschillende directeuren mee en met mijn aanspreekpunten binnen GLK, Willem van Vliet en Jeanine Perryck, heb ik menig leuk en ook soms lastig dossier mogen behandelen. De doelstelling van GLK vind ik prachtig, ik onderschrijf haar van harte. Bij mijn afscheid als notaris leek het me dan ook zinvoller iets voor GLK te doen dan met heel veel flessen wijn naar huis te gaan. In overleg met Willem is het een donatie geworden voor het project ‘Herstel de Duno’, al had het ook iets anders mogen zijn. Het ging mij vooral om GLK als geheel. Toen ik bij Dirkzwager begon, had ik ook al eens geld voor GLK ingezameld. Het was mooi om nu de cirkel rond te maken. Ik kom overigens nog regelmatig op Zypendaal, als klankbord voor de directie. Maar nu gewoon omdat ik dat leuk vind.”

Ridders van Gelre

René Arendsen, programmamaker Omroep Gelderland

“Met het programma ‘Ridders van Gelre’ bezochten we de afgelopen jaren interessante locaties in Gelderland. Daarbij kwamen we regelmatig in natuurgebieden en op kastelen van GLK. Logisch, bij een geschiedenisprogramma over Gelderland kun je niet om GLK heen. We wilden in elk geval de zeven opengestelde kastelen naar voren laten komen. In 2016 hebben we bijvoorbeeld een erg mooie aflevering gemaakt over kasteel Ammersoyen. De tv-uitzending stond in het teken van de ‘gouden eeuw van Gelre’, ofwel de vijftiende eeuw. We filmden onder andere tijdens het evenement Ammersoyen Middeleeuws Bewoond. ’s Zaterdags na de tv-uitzending organiseerden we op deze locatie ook de Gelredag, met een live-registratie op Radio Gelderland. Daar kwamen erg veel mensen op af. Andere keren kwamen we op de Cannenburch, Hernen en Doorwerth, waarbij de samenwerking met de kasteelbeheerders altijd prettig was. In september 2017 starten we een nieuwe serie, toegespitst op het hertogdom Gelre. Daarvoor gaan we ook weer op GLK-locaties filmen. Kasteel Rosendael was bijvoorbeeld een belangrijke residentie.”

Op 25 september 2017 start Omroep Gelderland met een serie over de opkomst, glorie en ondergang van de hertogen van Gelre.

Bibliotheek kwam weer tot leven

Elizabet Nijhoff Asser, restaurator bij RNA-restauratie

“We waren al een paar jaar met elkaar in gesprek over het restaureren van de historische bibliotheek in kasteel Rosendael. In 2016 was het zover. In de maand augustus hebben we de klus grotendeels geklaard. Door oorlogsschade, vocht en de ‘tand des tijds’ was de bibliotheek in slechte staat. Tijdens de schoonmaak van de boeken en de kasten is de schade per boek in kaart gebracht. Vervolgens hebben we de drieduizend boeken stuk voor stuk gerepareerd. Loszittende pagina’s zijn vastgezet, beschadigingen hersteld en beschermende foedralen gemaakt. In de tweede helft van 2016 was de klus grotendeels geklaard. Gelukkig hadden we hulp van vrijwilligers, studenten van de UvA en mensen van het Gelders Archief. Om de boeken ook in de toekomst goed te kunnen onderhouden, is er meteen een nieuwe schapindeling gemaakt. Ruim zestig boeken waren zo beschadigd dat we ze niet ter plekke konden restaureren. Daar wordt in verschillende ateliers nog aan gewerkt. Het was een bijzondere ervaring. Het gebeurt niet vaak dat je een hele bibliotheek kunt aanpakken met vrijwilligers uit de omgeving. We ontdekten ook voortdurend dingen en lieten die aan elkaar zien; de bibliotheek kwam weer tot leven. Leuk was ook dat er tijdens het werk rondleidingen waren. Bezoekers, groot en klein, waren erg geïnteresseerd en stelden veel vragen.”

Verdwenen uitzicht

J. Vermeer,
Opheusden

“Onze T-boerderij uit 1850 staat op de dijk in Opheusden. Het huis heet ‘Rijnzicht’, maar dat uitzicht is er helaas niet meer. In de kleine halve eeuw dat we hier wonen, hebben we dertig jaar uitgekeken over de rivier, de Grebbeberg, de Blauwe Kamer en een aantal oude steenfabrieken. Dat veranderde in de periode 2002-2003. De dijk werd verzwaard en ook iets verlegd. Daarbij is over een lengte van ongeveer honderd meter ook een geul gegraven, met jonge bomen erin. Die zijn vervolgens gaan groeien en belemmeren nu ons uitzicht. Dat vinden we erg jammer. Toen we op 5 oktober 2016 een verzoek kregen om donateur te worden, besloot ik dit bij GLK aan te kaarten. Tot mijn verrassing kregen we meteen antwoord op onze ‘klacht’. Een week later kwam er zelfs een terreinbeheerder bij ons op bezoek; we hebben samen een wandelingetje gemaakt. Hij zag ook dat alles is dichtgegroeid en dat dat voor ons en de andere bewoners aan de Rijnbandijk vervelend is. We zijn nu in afwachting van een oplossing. Hopelijk hebben we binnenkort weer mooi zicht over de Rijn.”